Tuesday, January 19, 2010

Seruling Buluh Buatan Sendiri








Saya ada buat seruling buluh sendiri (home made). Seruling yang saya buat terdiri dari Key C hinggalah Key A octave ke 4. Seruling berkenaan boleh memainkan tone dari octave ke 4 hingga ke 6. Siapa berminat sila hubungi saya di 0193827279 atau email saya di mjrosman@gmail.com . Harga dari RM50.00 hingga RM90 tidak termasuk belanja pos. 

Maklumat terkini sila layari : http://serulingbuluh.weebly.com/
 

516 comments:

  1. salam.. sy berminat ngan seruling ni.. tapi lom tahu nak bermain nye...

    basic seruling yg sng nak blaja yg mane ehh??

    ReplyDelete
  2. Saya cadangkan tuan mulakan dengan Key G dahulu. Key C yang paling sedap bunyinya sebab suaranya lebih mendayu ("mellow") dan kalau tiup waktu malam sunyi memang jauh suaranya pergi.Key yang tinggi (Key A - Key F)bunyi nya agak nyaring dan lebih mudah dikawal untuk peringkat permulaan.. Rule of tumb - Higher Key ( A - F) easy to control, high pitch, Lower Key (C - E) low pitch and mellower.. Boleh beri alamat email tuan untuk maklumat lanjut? tq

    ReplyDelete
  3. owhhh.. menarik nii.. harge plak camne...
    my email.zul.t.r.g@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Harga diantara RM10 dan RM60 tidak termsuk belanja pos.

    ReplyDelete
  5. Bolehkah tuan mengajar on-line??

    ReplyDelete
  6. saya pun seperti saudara zulfakhri, berminat sangat dengan seruling ni, tapi lum tahu cara nak bermainnya. saya try juga cari kot2 ada buku tentang cara ianya dimainkan. Boleh encik berikan maklumat lanjut ke alamt email sy, lily_carnation157@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. Mengajar on line tu rasaya saya tak sanggup lagi, cuma kalau nak nota asas cara-cara nak meniup dan bagi berbunyi tu bolehlah sikit-sikit. Kalau berminat bolehlah beri email pada saya dan insyaAllah akan saya emailkan panduan asas ni.. yang saya kumpul dari internet.. tq

    ReplyDelete
  8. owhh annur pon minat ye... ermm kalo cik gasban ade tutorial nye ke leh lah kongsi ngan hambo ehh..

    ReplyDelete
  9. En Zulfakri, Saya dah email panduan asas meniup seruling buluh ini, ada terima tak. Kepada sesiapa yang nak manual ni sila emailkan alamat email tuan kepada saya. tq

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Tuan,

    Seruling buluh tidak seperti silver flute yang mempunyai lubang yang telah di preset (lebih kurang 13 lubang) dan lubang-lubang ini boleh dicapai menggunakan lever yang boleh di tekan oleh sepuluh jari tangan.
    Bagi seruling buluh ini lubang yang disediakan hanya 6 sahaja iaitu untuk mendapatkan tone do-re-me-fa-so-la-ti (7 tone semuanya dan jika dikira dengan tone sharp (#) dan flat(b) ada 12 kesemuanya). Dengan enam lubang ini seruling buluh tersebut boleh memainkan tone dalam "chromatic scale" (12 tone). Untuk mencapai keseluruhan tone dengan hanya enam lubang sahaja maka ianya di buat dengan kiraan Key iaitu tone yang terendah boleh dimainkan apabila kesemua 6 lubang pada seruling berkenaan di tutup.
    Saya membuat seruling buluh dari Key A, G, F, E, D, dan Key C untuk mendapatkan kombinasi keseluruhan tone dalam nota muzik dari octave ke 4 hingga octave ke 6 untuk Key C (Key terendah) dan dari octave ke 4 hingga octave ke 7 untuk Key A (Key tertinggi). Satu octave mengandungi 7 tone muzik notes. Oleh yang demikian kadang-kadang kita perlu membawa 2 seruling buluh berlainan Key contohnya Key D dan Key G untuk memainkan sesuatu lagu untuk mendapatkan capaian keseluruhan tone dalam lagu tersebut. Key D untuk memainkan tone yang rendah dan bila memainkan tone yang tinggi kita tukar seruling Key G. Kombinasi lain juga perlu dicuba untuk disesuaikan dengan sesuatu lagu. Tidak menghairankan jika ada pemuzik yang membawa lebih 10 batang seruling buluh berlainan key untuk dimainkan di dalam sesuatu pertunjukan (wow! banyaknya!).

    ReplyDelete
  11. Penerangan tersebut sangat bermakna dan ilmiah.Bagus juga penerangan sedemikian. Sekurang-kurangnya si peniup yang baru tahulah apa nak kelentong kat kawan-kawan yang mungkin terlopong kat keliling. Informasi sedemikian harap dapat diteruskan.... Terima kasih.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...saya pun berminat sangat dengan seruling ni, dah ade seruling yang bertulis F tapi lum tahu cara nak bermainnya. Boleh encik berikan tunjuk ajar bagaimana nak memainkannya. E-mail saya : anak_puyu217@yahoo.com. Terima Kasih

    ReplyDelete
  13. acik_hambali@yahoo.com.my

    sy bru nk blaja...nk tnye skit.. adakah seruling barangan kraf tangan bunyinye sme dengan seruling yang dibuat untuk pertunjukan

    ReplyDelete
  14. Untuk anak puyu sila lihat email anda, saya telah emailkan nota panduan asasnya ... kira boleh lah guna.. Untuk acik pula saya tak dapat pastikan sebab seruling buluh ni buatannya ikut teknik pembuat. Tetapi kesimpulannya ialah setiap tone hole boleh memainkan note yang sepatutnya.

    ReplyDelete
  15. Untuk pengetahuan tuan, bunyi seruling dihasilkan oleh getaran udara yang "terperangkap" di dalam batang seruling. Sesuatu isipadu udara tertentu akan mengeluarkan sesuatu bunyi. Bermakna, untuk mengeluarkan sesuatu bunyi kita ubah frekuensi bunyinya dengan mengubah jumlah isipadu (volume) udara dalam batang seruling. Kaedah ini boleh dicapai dengan meletakkan lubang tone holes di jarak-jarak yang tertentu untuk membezakan jumlah isipadu udara di dalamnya. Lagi banyak isipadu udara di dalam batang seruling frekuensi bunyinya akan jadi rendah dan jarak lubang tersebut dari lubang tiup "emboucher" bertambah panjang. Untuk mendapatkan frekuensi yang tinggi jumlah isipadu udara dikurangkan dengan cara lubang berkenaan ditebuk dekat dengan "embouchere". Sebagai contoh untuk mendapat note A di octave ke 4, frekuensi yang perlu di keluarkan ialah 440 Hertz (Hz). Manakala untuk mendapatkan note C di octave ke 4 pula frekuensinya ialah 261.63 Hz. Bagaimana pula untuk mendapatkan note A di oktave ke 5 kerana lubangnya dah tak ada! So kaedahnya ialah kita tiup dengan kuat (dua kali ganda - sebagaimana dalam fail yang saya kirimkan, untuk mendapatkan frekuensi 880 Hz di lubang yang sama (note A) tadi.
    Saya tak pasti seruling "F" tuan puyu adalah sama dengan seruling Key F buatan saya. Jika tuan lihat fingering chart yang saya berikan pada bahagian Key F disitu disenaraikan nama-nama note muzik dan fekuensi bunyi yang akan dihasilkan apabila sesuatu lubang dibuka. Kalau sama maknanya kira ok lah tu.. Kadang-kadang seruling ni pembuatnya dah presetkan hanya untuk lagu berasaskan skala "pentatonic (lima lubang berbanding tujuh lubang)" dan sangat sesuai memainkan lagu jazz, blues, oriental (japanese, chinese, sunda) - tetapi tidak lagu melayu. Kalau lagu melayu kebanyakkannya menggunakan skala "chromatic (seruling tujuh lubang)"

    ReplyDelete
  16. sye baru pertama kali ad buat seruling hanye suke2.tapi bile saye tutup lubang embhuchee ia bunyi bile sye tidak tutup seruling itu berbunyi.saye buat lu kesemuanye 8 lubang termasuk embhuchee 6lubang.tolong jelaskan.

    ReplyDelete
  17. buat prtama kali saye buat seruling buluh.tetapi bile saye munutup semua lubang embouche ia brbunyi.tapi ble saye tidak menutup lubang embouche seruling itu tidak berbunyi.kesemua lubang seruling itu 8 lubang trmasuk lubang embouche 6 lubang.1 lubang di mulut dan 1 lagi di belakang seruling tlong jelaskan.

    ReplyDelete
  18. Minta maaf mil_488. Saya tak berapa faham apa maksud tuan. Menutup semua lubang embouche? Lubang embouche hanya satu sahaja iaitu lubang untuk kita meniup. Lain-lain lubang adalah lubang untuk mengeluarkan bunyi note atau tone holes. Tuan mengatakan 1 lubang dibelakang seruling? Dan keseluruhannya ada 8 lubang? Saya agak sahajalah ni, kalau silap mohon maaf. Kalau tak silap tuan buat seruling ini stelah melihat seruling yang biasa dibeli dari kedai Cina (sori kalau salah). Kalau betul tekaan saya , saya cuba jelaskan. Lubang emboucher pada seruling tuan adalah lubang satu lubang yang paling jauh kekiri seruling, kemudian ada satu lubang lagi di tengah dan seterusnya ada 6 lagi lubang sampai kehujung kanan. Sebenarnya seruling ini adalah seruling DIZI Cina yang mana lubang paling belakang adalah lubang emboucher (tiup) kemudian lubang untuk dilekatkan membrane buluh / plastik supaya bunyinya bergetar (macam gendang)dan mengeluarkan bunyi seperti biola cina. 6 lubang seterusnya adalah lubang tone holes. Kalau tuan tak ada membrane buluh tu, tuan selotepkan sahaja lubang yang di tengah tu. Nanti memang seruling tu akan berbunyi cuma tak de lah bunyi getaran macam biola cina tu. Kalau tak silap, gambarnya seperti di pautan di bawah:

    http://images.google.com.my/imglanding?q=dizi&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/Dizi2.JPG&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dizi2.JPG&usg=__OtRiDSDat-QIdMRdbTfK3WRawFk=&h=480&w=640&sz=80&hl=en&um=1&itbs=1&tbnid=RIKuAsMWnR-1iM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Ddizi%26um%3D1%26hl%3Den%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26tbs%3Disch:1&um=1&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:en-US:official&tbs=isch:1&start=10#tbnid=xBYmNpGaAKtyEM&start=15

    ReplyDelete
  19. Salam, saya adalah penggemar seruling dan suka untuk membuatnya sebagai koleksi peribadi. Dah lama saya cuba untuk mendapatkannya bahkan terlalu sukar untuk mendapatkannya. Adakah seruling buatan tuan boleh memainkan irama seperti yang dimainkan oleh saudara Mohar daripada Mohram? Boleh tak tuan hantarkan saya harga keseluruhan seruling buatan tuan termasuk harga pos ? Saya juga perlukan no akaun mana-mana bank pihak tuan agar boleh saya masukkan duit bayaran harga bagi keseluruhan seruling dari not c - a itu termasuk harga posnya.

    ReplyDelete
  20. Tuan Seni Bidadara, berkenaan seruling saya boleh memainkan lagu Mohram tu saya mohon maaflah sebab tak pasti. Tapi InsyaAllah seruling buluh saya boleh memainkan nota muzik sebagaimana yang saya nyatakan.Boleh tuan sertakan email atau No HP tuan? Harga seruling sebagaimana di pautan "Hommade Bamboo FLute" diatas.

    ReplyDelete
  21. No HP saya 0139112003 dan email saya kusad73@yahoo.com. Saya perlu tahu harga keseluruhan flute2 tersebut berserta dengan harga posnya sekali.

    ReplyDelete
  22. Tuan hanya menyatakan harga seruling dari RM10- RM60, adakah RM60 itu adalah harga bagi keseluruhan seluruh seruling kod c-a itu atau setiap seruling yang berlainan kod itu mempunyai harga yang berlainan juga? Saya ingin membeli keseluruhan seruling yang berbeza kod itu jadi saya perlukan maklumat yang cukup mengenai harga seruling2 tersebut. Saya tidak pernah belajar meniup seruling secara formal tetapi kerana minat yang begitu mendalam terhadap seruling membuatkan saya dapat meniupnya secara spontan sahaja. Saya telah bermain dengan instrument ini sejak berumur 14 tahun lagi iaitu 24 tahun yang lalu. Kebanyakan seruling yang saya beli itu kodnya hampir sama sahaja bunyinya so kadang2 irama yang tinggi kodnya tidak boleh dimainkan dengan jenis seuling yang berbeza kerana janggal bunyinya. So kalau dapat yang satu jenis sahaja mungkin iramanya lebih sempurna. Perkara ini terjadi kerana saiznya yang berbeza terlalu ketara dari segi panjang atau kecil menyebabkan iramanya terlalu kontras dari segi kelembutannya ( mendayu2) atau terlalu nyaring. Saya tidaklah mahir bermain seruling kerana saya tidak dapat membaca kod muzik pun tetapi biasanya irama sesebuah lagu dapat diikuti oleh saya hanya melalui pendengaran sahaja.Oleh itu saya berharap agar tuan dapat memberi maklumat yang penuh tentang harga seruling2 tersebut berserta dengan harga posnya sekali. Kesukaran untuk mendapatkan seruling yang bermutu menyebabkan saya kadang2 turun ke KL semata2 hanya untuk mendapatkan seruling.

    ReplyDelete
  23. sye kurang pandai bermain seruling.tapi sye mahu beli seruling.harga yang saye mampu rm 5o dengan pos.email sye goku_21080@yahoo.com.kalau boleh tlong bri n0 akaun untuk bayaran.dari segi seruling sye tidk mahu terlalu pangjang atau terlalu pendek hanye sedang2 saje.

    ReplyDelete
  24. Mr. gaban merah, saya harap jika tempahan seruling saya itu sudah ada, diharapkan tuan dapat memaklumkannya kepada saya.

    ReplyDelete
  25. Untu Seni Bidadara, maaf lambat jawab, seruling seruling tuan sedang di buat. Maaf sebab lambat (tunggu buluh kering).

    ReplyDelete
  26. salam.. minta tunjuk ajar, saya bminat n nak blajar main instrumen memukau ni..

    ReplyDelete
  27. Untuk Tuan Sabut Tunggal, boleh saya dapatkan no HP dan email tuan. tq

    ReplyDelete
  28. saya pun nak panduan asas main seruling..email saya aizat.aliff@gmail.com

    ReplyDelete
  29. saya berpuas hati dgn seruling tuan, terima kasih

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum, utk tua anak puyu, fail yang tuan perlukan telah saya emailkan kpd tuan. sila lihat email anda. tq

    ReplyDelete
  31. saya berminat untuk mendapatkan panduan bermain seruling tuan, sblm ini tak tahu seruling bambu boleh main sampai dua octave

    ReplyDelete
  32. TUan Carlos, seruling buluh saya generally boleh memainkan tone di octave ke 4, 5 dan sebahagian ke enam (2 - 3 tone di octave ke 6). Boleh dapat no HP dan email untuk contact? tq

    ReplyDelete
  33. Tuan aliff, document yg diperlukan telah diemailkan kepada email tuan. tq.

    ReplyDelete
  34. .. email saya carlos3336[at]gmail.com oi42659132.. saya tak tau seruling yang ada pada saya ketika ini adalah Dizi shingga terbaca komen saudara. terima kasih

    ReplyDelete
  35. salam,

    minfami@gmail.com

    saya berminat nak beli yg key c.boleh email harga termasuk penghantaran dan cara pembayaran.

    tq

    ReplyDelete
  36. askm TUan, Saya mahu mendapatkan seruling buatan tuan. boleh emailkan pada saya keperluan seperti bayaran, prosesmendapatkannya, dan seruling apa yang sesuai dimain bagi amatur seperti saya. Email saya hanizalbasir@ymail.com , atau telepon 0172766109.

    ReplyDelete
  37. encik! sy pn nk pnduan tu..emailkan pd sy tlong...!!=) trima kasih...
    yan_lowprofile@yahoo.com

    ReplyDelete
  38. buluh tak kering lagi ke? tak sabar ni

    ReplyDelete
  39. salam..
    saya juga berminat hendak mniup seruling,boleh saudara hantarkan panduan asas meniup seruling.

    kemudian saya ingin membeli seruling yg boleh memainkan lagu2 melayu @ lagu seperti mohram.
    saya juga berminat dgn seruling key C,adakah key ini sesuai utk lagu2 melayu???
    boleh beritahu kos keseluruhannya..

    life.arts.21@gmail.com

    ReplyDelete
  40. Terima kasih Tuan Ammin kerana telah membeli seruling buluh buatan saya. Hope you enjoyed it. tq

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum tuan-tuan.
    Makluman kepada tuan life arts, carlos(karl-cromok?), yan_lowprofile maklumat yang anda kehendaki telah saya emailkan dalam email tuan-tuan. Makluman untuk tun-tuan semua, kalau boleh gunakan email gmail kerana boleh menerima attachment yang besar berbanding email lain. Kalau email tuan tak cukup besar, berkemungkinan email yang saya kirimkan akan ditendang.. huhu..

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum tuan-tuan,
    Kepada sesiapa yang berminat untuk membeli seruling berkenaan bolehlah email kepada mjrosman@gmail.com atau call hp 0193827279. Bayaran akan dilakukan melalui pindahan acc yang saya akan nyatakan apabila penghantaran melalui poslaju telah dilakukan (jumlah harga seruling dan poslaju).

    ReplyDelete
  43. Tuan kromok, buluh dah kering (hahaha) biasanya buluh ambil masa 2 bulan untuk kering... (lamanya...)

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  45. baru siapkan seruling buluh 1 set berjumlah 7 batang dan satu set lagi 9 batang (termasuk seruling arab dan seruling jepun - shakuhachi)...

    ReplyDelete
  46. seruling ni bunyi nyer memg bes lah..saya pun mahu panduannyer boleh tak? ni emel saya mohdzaeim90@yahoo.com

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum.

    Kawan saya baru saja pulang dari negeri Cina, dan dia telah membawa pulang sebatang 'bamboo flute cina' untuk saya. Apakah perbezaan antara flute Cina dengan Seruling melayu?

    Saya pun nak belajar cara main flute cina ni, tapi kurang pasti kalau caranya sama dengan cara main seruling.

    Harap tuan dapat maklumkan informasi yang tepat pada kita semua, kalaulah boleh.

    Selain drpd itu, boleh saudara hantarkan panduan asas meniup seruling kepada gmail saya, sekiranya cara bermain flute cina dengan seruling melayu sama?

    nadisnuts@gmail.com

    thank you very very much!

    - Nadia

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum Puan Nadia. Fisrt of all saya mohon maaf kalau kenyataan saya kurang tyepat sbb ini cuma berdasarkan pengalaman dan pembacaan. Seruling cina yang paling biasa iala Dizi. Lain-lain seruling cina bolehlah puan lihat di pautan ini:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_flutes
    dan cara nak bermain pula cuba lihat di pautan
    ini: http://www.chinese-flute.com/learn_dizi.php

    pada saya seruling buluh ni asasnya sama. Setiap satu lubang telah ditentukan untuk mengeluarkan tone muzik tertentu. Dan tone muzik yang ditentukan ini pula bergantung kepada pembuatnya. Ini bermakna jika (contoh) lubang kedua ditentukan untuk mengeluarkan bunyi note A pada suatu seruling tidaklah bermaksud untuk semua jenis seruling buluh (tidak seperti flute - seruling besi yang berharga ribuan rm)akan mengeluarkan bunyi note yang sama pada lubang berkenaan. Mungkin seruling ini lubang kedua memainkan note A tetapi lubang kedua pada seruling lain pula mungkin memainkan note F. Jika flute pula biasanya note yang dimainkan
    oleh lubang berkenaan adalah standard.

    Untuk pertanyaan apa beza seruling cina dan seruling melayu pula saya tidak dapat menjawab dengan tepat sebab seruling berkenaan mempunyai 6 lubang pada kedua-duanya. Tetapi apa yang dapat memebzakan sesuatu seruling adalah kedudukan lubang-lubang berkenaan yang ditentukan pula oleh ketebalan dinding buluh, besar garispusat dalam buluh berkenaan dan keluasan lubang-lubang berkenaan.

    Juga ingin saya maklumkan, saya tidak lah membuat seruling melayu cuma saya membuat seruling bulug mengikut note muzik yg telah ditentukan yang dikategorikan sebagai Major Scale (Key C,D,E,F,G,A dan B), Minor Scale (Key Cm (C Minor), Dm, Em, Fm, Gm, Am, Bm) dan skala non standard iaitu Key E Arabic Scale (kedudukan lubang berbeza dengan Key E Major dan Key E Minor)dan Seruling Jepun Shakuhachi Key D minor Pentatonic (kedudukan lubang berbeza dengan Key D Major dan Key D Minor dan lubang hanya 5 sahaja berbanding 6).

    Maaf sekali lagi kalau kenyataan ini kurang tepat kerana berdasarkan pembacaan saya sahaja. Tq

    ReplyDelete
  49. Makluman kpd Mohd Zaeim dan nadisnuts manual meniup seruling buluh buatan saya telah saya emailkan. Mungkin notenya tidak sama dengan seruling buluh yang bukan buatan saya. harap maklum.

    ReplyDelete
  50. saya juga berminat untuk mempelajari seruling tp alat xda lg..bole x bg panduan asas meniup seruling dan kalau nak 1 set seruling harga brapa ek?..ini email saya...chentakapok@gmail.com..terima kasih mr.gaban merah...hihi

    ReplyDelete
  51. Tuan ajul, penerangan seruling buluh telah saya emailkan.
    Buat masa ini saya sedang membuat seruling india Shiva Ranjani Raga. Alhamdulilah seruling india (Bansuri) Bilaval Raga India telah berjaya dibuat..

    ReplyDelete
  52. Assalamulaikum. boleh emelkan kepada saya sekali
    kacaptelabik@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Salam, sy Saadah...sy juga berminat untuk belajar dan bermain seruling ng baik dan merdu..boleh x htr panduan tentang cara untuk bermain seruling,key2 seruling dan ape2 je yg melibatkan seruling...ni email sy..saadahstar@yahoo.com..tq ye..berdsrkn penerangan yg diberikan encik kpd peminat2 seruling yg lain, ianya sgt jelas dan memuaskn..kekalkan kualiti encik..moga2 mendpt ganjaran.i'ALLAH..

    ReplyDelete
  54. Tuan kacaptelabik dan saadah, keperluan anda telah diemail kan dan mudah-mudahan memenuhi keperluan. tq

    ReplyDelete
  55. assalamualaikum.. saya berminat nak belajar seruling ni... boleh x hantar manual di ultramellow@yahoo.com. kalau x kberatan. saya ingin membeli seruling dgn tuan.. ni no sy 0177572166

    ReplyDelete
  56. maaf tuan sy masih belum menerima emel tersebut. mungkin kesilapan sy tanpa usul periksa telah membuang semua spam mail. mohon di emel sekali lagi. maaf menyusahkan. tq

    ReplyDelete
  57. salam tuan, saya pon berminat juga mau belajar main seruling..mohon tuan hntr manual pd sy juga. terima kasih..:)

    emel : damai_aman@gmail.com

    ReplyDelete
  58. saya pn berminat nk bermain seruling..boleh emailkan saya panduan asas bermain seruling...ni email sy... irfakhri90@gmail.com

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum,
    Untuk tuan kacaptelabik, saadah, shahliza94,aman damai, dan sekupang_otai, permintaan anda telah saya kirimkan. Semuga memenuhi keperluan. By the way boleh tak mohon minta no HP anda semua dan dari mana untuk tujuan contact? terima kasih kerana tidak keberatan. Wasalam.

    ReplyDelete
  60. TUan aman damai, email anda tak boleh digunakan. Maaf sebab tak dapat hantar. tq

    ReplyDelete
  61. salam
    boleh bagi senarai harga berseta gambar? saya baru nak belajar dan berminat untuk belajar. agar saudara dapat memberi tunjuk ajar.
    ini email saya
    fizree.shuriken@gmail.com

    ReplyDelete
  62. salam.. encik gaban merah

    saya juga berminat hendak main seruling,boleh tak saudara hantarkan panduan asas meniup seruling.

    ni email saya :- ] wanrahmanismail@gmail.com

    ReplyDelete
  63. Tuan Fizree dan tuan wan, keperluan anda telah saya emailkan. Semuga dapat membantu. tq

    ReplyDelete
  64. salam tuan,

    Blog tuan ni mmg banyak mmbantu termasuklah komen2 di atas..

    mohon tuan email kan pnduan seruling tu ke email saya di massive.wealth@yahoo.com

    Terima kasih tuan.. :)

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum Tuan Rizash, keperluan anda telah saya emailkan. Semuga dapat membantu.. terima kasih.

    ReplyDelete
  66. salam encik Rosman, saya firdaus wangsa Melawati, seruling2 yang saya tempah itu seandainya sudah siap harap sms pada saya ye... =)

    ReplyDelete
  67. InsyaAllah, nanti bila dah siap saya akan maklumkan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  68. Salam Tuan,
    Saya berminat nak blajar meniup seruling, boleh beri kan asas bermain seruling tak? Kalau saya berminat nak membeli semua seruling dari key C sampai A berapa kah harganya termasuk harga pos? Dan berapa lama bole sampai pada saya? Utk pengetahuan, saya berada di singapore. Email address saya el_ghoz1@hotmail.com

    ReplyDelete
  69. salam...sy nk beli beli seruling tuan..seruling utk permulaan belajar..brapa harganya??...ni email sy..halimdin91@yahoo.com..dan ni no fon sy..017390172..harap dpt beli seruling ni..=D

    ReplyDelete
  70. Assalamualaikum..
    Tuan Ian, dan tuan Halim, maklumat yang dikehendaki telah saya emailkan. Mudah-mudahan dapat membantu. tq

    ReplyDelete
  71. terima kasih, saya dah dapat emailnya.... tak sabar nak beli....

    tapi nak tanya lbey kurang ke ea main seruling ngan men recorder??

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum wbt.. Sy fieda..juga meminati alat musik traditional ni.. Sy baru membeli sebuah/sebatang seruling key C#... Bolehkah kiranya en.Gaban Merah berkongsi tutorial/asas meniup seruling ini dgn saya? Kira nya kalo ade kod2 lagu yg mudah utk dpelajari. Harap sudi membantu.. khaifieda@gmail.com

    ReplyDelete
  73. salam, saya nak beli seruling, tapi saya kat new zealand, so tak dapat tengok or try. (tak reti main pun, hehe),. tapi nak bagi hadiah kat org yg nak sgt seruling tapi tak jumpa2. boleh tak emelkan saya gambar2 seruling ni? tq

    emel saya : mama_baik7@yahoo.com

    ReplyDelete
  74. Untuk alexander, saya dah emailkan penerangan kepada tuan, untuk khaifieda, saya akan emailkan maklumat lanjut, tetapi manual tsb sesuai untuk seruling buatan saya sahaja. Kalau boleh digunakan untuk seruling C# anda, saya tak pasti sebab saya tidak tahu note apa yang akan dimainkan oleh setiap lubang seruling anda. Seruling yang saya nyatakan dalam manual adalah berasaskan seruling major scale.

    ReplyDelete
  75. saya nak belajar seruling...seruling apa yg patut saya beli dahulu???tolong beri tips...dan jika sya nak beli dari tuan,yg mana tuan suggest kepada saya??dan saya nak nota asas cara main seruling 2...
    arepiet_kk92@yahoo.com
    0174234140

    ReplyDelete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. salam
    saya brminat nk blajar bmain seruling
    hmmm
    blh sy dptkan pnduan asas 2??
    harap blh email kt saya...
    ni email saya...
    gwaan2@gmail.com

    ReplyDelete
  78. terima kasih gaban merah atas maklumat yg diberikan..urm,saya nk tnya satu soalan lagi,untuk kepastian,adakah tuan sudah menerima order saya,saya beli key G dan key C,harap dalam 4-6 minggu lg sy dapat terima la k...terima kasih..

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum, utk tuan Gwashamsul, hafif, fieda permintaan anda semua telah saya tunaikan. TUan hafif, tempahan anda telah diterima. Alexander, saya perlukan no HP kawan anda di Seremban N9 kerana poslaju memerlukannya. BTW alamat di N9 telah diterima dari Alexander. tq

    ReplyDelete
  80. Tuan Halim dari Desa Vista, saya harap seruling tuan sudah diterima dan happy tweeting... . BTW saya baru menyiapkan Seruling India (Bansuri) iaitu Shiva Ranjani Key D#. Any takers?... tq

    ReplyDelete
  81. terima kasih....jika sudah siap haram maklum kepada saya....

    ReplyDelete
  82. asalamualaikom en. gaban.... nk oder flute melayu key C... ato mungkin kalo saudara boleh buatkan saya bansuri key E... saya nk tau harga untuk kedua-dua barang tersebut.. termasuk kos penghantaran.. ^^

    genius.32_in@yahoo.com.my

    -rizzal-

    ReplyDelete
  83. Salam..
    sy amat berminat utk brmain seruling tradisional ni sejak kecil lg,tp tiada galakkan y positif,jd sy xdpt utk blajarny,shinggalah tahun lepas,(2010).
    pada masa itu sy dihadiahkn oleh kawan dua seruling y dibuat dr batang paip pvc, n dr ctu sy mula blajar utk meniupny serba sedikit..
    blh ke saudara terangkan ape bezany seruling batang paip pvc,ngn seruling buluh,dari segi kualiti bunyiny?
    n br seketika td,sy trjmpa buluh kering di hutan brdekatan,y pd pndapat sy,amat sesuai utk dibuat seruling.semuany telah sy brsihkn,ttp belum lg ditebuk lubangny..klu blh sy nk dapatkn tips sedikit bagaimana mahu menebukny,dimana jarak lubangny,dan berapa diameter lubang y prlu ditebuk?
    sy juga amat brsyukur jika saudara dapat memberi sy sedikit manual utk brmainny dgn cara y betul,dibwh ni sy sertakan emel sy,terima kasih..

    - anluvjannah@yahoo.com
    - anluvjannah@gmail.com

    ReplyDelete
  84. terima kasih encik rosman...saya baru dapat seruling yang ditempah, tak sabar nak meniupnya

    ReplyDelete
  85. Sekadar menjawab dari sahabat yang bertanya... Seruling bahasa melayu, suling bahasa indon, kalau flute tu bahasaomputih. Anyway, kalau flute besi yang dimaksudkan maknanya flute yang ada banyak lubang tu. Flute ni dah menyamai keyboard dia punya tone. Biasanya bermula dari middle C (C-foot joint) octave ke 4 hingga lah boleh memainkan note do octave ke 9 kot. Harganya kalau Yamaha sekitar rm 2500 hingga rm 5500. Kalau yang boleh memainkan note B di octave ke 4 (B-foot joint) lagi lah mahal sbb boleh mainkan satu note di bawah middle C. Kalau seruling buluh biasanya ada 6 lubang sahaja sebab jari yang diguna cuma 6 sahaja. dan ini akan mengeluarkan tone do-re-mi-fa-so-la-ti -- 7 note asas. Kalau seruling saya paling rendah ia boleh memainkan Note middle C octave ke 4 hinggalah maksimum 2.5 octave diatasnya (octave 6). Secara umumnya seruling buluh mampu memainkan 2.5 octave dengan mudah (walaupun cuma ada 6 lubang tapi boleh memainkan 7(lubang) x 2.5 (Octave) = 16 notes). Tapi dah tentu boleh mainkan 14 note dengan 6 lubang tu.

    Seruling / flute tak boleh main Chord. Contohnya, Chord A tak sama dengan Key A. Seruling boleh mainkan satu note satu masa. tapi kalau gitar boleh mainkan lebih dari dua note dalam satu masa (strumming). Jadi kalau seruling nak mainchord, kenalah gunakan sekurang-kurangnya 2 seruling yang ditiup serentak. Kita boleh anggapkan satu tali gitar diwakili oleh sebatang seruling, begitulah contohnya. Sebab itu seruling biasanya memainkan melodi sahaja. begitulah yang diceritakan kepada saya

    ReplyDelete
  86. Untuk Mista dan Rizz Gyn, permintaan tuan telah saya tunaikan. Semoga dapat membantu. tq

    ReplyDelete
  87. salam..saya berminta nak belajar ain seruling.tapi x tau lgsg pa2..boleh minx tlg ajarkan..melalui nota k pa2 k..ni email saya:eagle_flux@yahoo.com..satu lg,ada lagi x seruling yg dijual ni?kalau ada emailkan pada saya..

    ReplyDelete
  88. salam....saya berminat nak belajar main seruling..boleh tunjukkan asas bermain seruling..dan saya nak tempah seruling encik rosman..macamana nak buat tempahan...seruling untuk permulaan..ni email saya..muhamadruzainizaini@yahoo.com..

    ReplyDelete
  89. salam,saya ada Dizi, key F. Boleh sy tahu di mana sy boleh beli Dimo membrane ntuk dilekatkan pada lubang Mokong tu ye? Kalau xde Dimo tu,boleh x cover dgn selotape ke?

    ReplyDelete
  90. Untuk tuan jijo dan pengembara minda, saya dah emailak penerangan kepada tuantuan. semoga dapat membantu. Untuk tuan jaemili, mohon maaf sebab saya tidak ada maklumat dimana nak beli dimo tu. kemungkinan kalau tuan cari di mana ada jual dizi ada kat sana kot. Pada pandangan saya kalau tuan tutup mokong dengan selotep, dizi akan tetap berbunyi tetapi tak dapat suara sebenar dizilah sebab selotep selalunya agak keras, sedangkan dimo ni sifatnya agak lembut. apa yang berlaku bila dizi ditiup, dimo akan bergetar seperti 'gendang' kerana getaran bunyi dalam dizi dan mengeluarkan bunyi seakan rebab tali tiga cina. bunyinnya unik dan tidak akan sama jika tuan tutup mokong dengan selotep atau apa sahaja benda keras kerana tidak dapat bergetar dengan baik. Begitulah maklumat yang diceritakan kepada saya WalluA'lam. tq

    ReplyDelete
  91. sy try gantikan dimo tu dgn lapisan nipis kulit bawang..apa pendapat encik?

    ReplyDelete
  92. cuba lah dulu. manalah tahu kalau berjaya. good luck.

    ReplyDelete
  93. saya memerlukan nota asas + pertengahan mcm mana nak main seruling dari 0 sebab sy nk mula dari awal.. dan saya juga berminat utk membeli seruling tuan.. blh tk email kpd saya nota dan sebarang info yg tuan blh berikan pada saya..

    email: karchewa@gmail.com

    ReplyDelete
  94. Assalamualaikum Tuan Jijo, boleh dapat kan semula email tuan? saya tak pasti tuan yang mana satu dalam list saya. tq

    ReplyDelete
  95. saya punya macam mana tuan?siap ke belum2 agak2 berapa lama lagi ye?

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum tuan boleh x beri sikit tunjuk ajar dalm meniup seruling

    ReplyDelete
  97. Boleh sy tahu tuan stay kat area mana? 26/2/2011 ni sy ade psembahan..

    sudi x kalau tuan mengajar sy 1 lagu sket mase cuti raya cina nie?

    =p

    ReplyDelete
  98. ni email saya...muhamadruzainizaini@yahoo.com...dah lama saya tunggu tuan reply..

    ReplyDelete
  99. Akum boleh email panduan seruling kat saya aizatphantom@gmail.com. Kalau boleh tuan email kan saya harga keseluruhan flute2 tuan.

    ReplyDelete
  100. Saya cuma nak kongsi. Dulu saya tiup hentam kromo. Sekarang dah berani buat persembahan depan staf. En. Gaban banyak membantu. Forum ni pun dah semakin rancak. Cuba klik - tonton, perhati, dengar, cuba tiup...

    http://www.youtube.com/watch?v=3l81Y1AHwvk&feature=related

    http://www.youtube.com/user/hjyassin#p/u

    http://www.youtube.com/watch?v=3VND72NJv6w&feature=related
    http://www.youtube.com/user/chauhanify#p/u

    ReplyDelete
  101. Salam... boleh email panduan seruling kat saya rezid_83@yahoo.com. Kalau boleh juga tuan email kan saya harga keseluruhan flute2 tuan dan cara pembayaran. Thanks...

    ReplyDelete
  102. Assalamualaikum, untuk Tuan Rezid_83 dan tuan aizat, saya telah emailkan penerangan seruling buluh pada tuan. Terima kasih kepada Tuan Rosli dari Penang(?) kerana berkongsi maklumat berkenaan seruling. Untuk Tuan Jijo, seruling telah berjaya diposakan serta diterima dan terimakasih diatas bayaran . tq tuan-tuan semua.

    ReplyDelete
  103. Saya amat berminat bermain seruling. Boleh tak emailkan nota berkenaan bermain seruling dan juga harga jualan seruling Gaban Merah. Jika beginner - beli seruling key yg mana adalah yang disyorkan. Terima kasih.

    Email: netgames2u (at) gmail dot com

    ReplyDelete
  104. assalamualaikum gaban merah...
    bleh x encik bg sy note seruling syurga cinta dan bley x encik postkan panduan cmne kedudukan note key flat minus dan flat..

    alamt email sy.
    masterz_zul2915@yahoo.com

    ReplyDelete
  105. Assalamualaikum. Utk tuan Ben, penerangan telah saya emailkan. semoga dapat membantu.

    ReplyDelete
  106. Asalamualaikum. utk tuan paliey, penerangan seruling buluh buatan saya juga telah saya emailkan. Mohon maaf sebab saya tak tahu dan tak ada nota muzik lagu tersebut. Saya cadangkan tuan carilah file .mid lagu tersebut dan gunakan programe MidiNotate untuk menukarkan file .mid tersebut kepada nota muzik yang boleh dicetak (score). Kalau tak dapat file .nid, cuba tuan rakamkan lagu tersebut kepada file .wav, kemudian convert file .wav ke file .mid dan ulangi proses seterusnya menggunakan program berkenaan. Program tersebut boleh di download di: http://www.download3000.com/download_9152.html. Semuga dapat membantu

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum. Untuk mendapatkan Flat dan Sharp (#) saya cuba jawab setakat yang termampu sahajalah. Sebagai contoh, saya ambil seruling Key G Major saya. Seruling G Major akan mengeluarkan note G4 (G octave ke 4) bila semua lubang ditutup. Jika lubang pertama (paling hujung) dibuka sehinggalah lubang ke enam (paling hampir dengan lubang meniup - emboucher) akan mengeluarkan note muzik mengikut turutan ini, G4, A4, B4, c5 (C octave ke 5), d5,e5, dan f#5 (f sharp di octave ke 5). Ini adalah susunan skala (scale) G Major jika lubang dibuka penuh satu persatu dari bawah ke atas.

    Jelas disini tidak ada note untuk B flat. Untuk mendapatkannya lubang kedua perlu dibuka sedikit sahaja. Berapa besar? - bergantung kepada latihan dan pengalaman. Bagaimana pula untuk mendapatkan A# (A sharp)? note ini juga tidak terdapat didalam scala G Major. Teknik yang digunakan ialah kita kena buka lubang kedua sedikit sebagaimana untuk mendapatkan B flat. Ini adalah kerana A# adalah sama dengan B flat. Begitulah juga untuk mendapatkan note sharp dan flat pada note yang lain (G#=A flat etc.)

    Bagaimana pula untuk mendapatkan note f5 kerana lubang keenam jka dibuka penuh akan menghasilkan f5# dan bukan f5. Untuk mendapatkan f5 kita perlu buka sedikit lubang keenam yang telah ditune kan mengeluarkan note f# jika dibuka semua. Kaedah ini adalah berlawanan dengan cara mendapatkan A4# tadi. Semuga dapat membantu. Wassalam.

    ReplyDelete
  108. Seruling ada banyak key. Key ini ditetapkan untuk memudahkan mengelaskan seruling dengan lagu yang akan biasa dimainkan. sesuatu seruling biasanya sesuai untuk sekumpulan lagu dan sebahagiannya tidak. Sebab itu kita perlukan beberapa key kerana setiap key basically akan mempunyai 6 lubang asas yangakan membentuk kombinasi key tersebut, tak macam flute silver yang mempunyai note lengkap. Untuk mendapatkan note yang kita kehendaki dalam seruling buluh kita kena buat pelarasan pada lubang bunyi dengan membuka penuh atau sebahagian lubang berkenaan.

    ReplyDelete
  109. Salam...

    saya minat utk bermain seruling buluh nie.. tp saye langsung x tau apa2 pun pasal istilah2 yg digunakan dalam penggunaan seruling nie... jadi sebagai langkah permulaan boleh x tuan gaban nie, bagi tau ttg apa2 yang patut saya tau sebagai langkah permulaan dan seruling yang macam mana yg patut saya beli dulu....
    email:roh_aizat077@yahoo.com

    ReplyDelete
  110. salam tuan gaban merah. saya amat berminat dgn seruling tuan. boleh tuan emailkan saya harga terperinci semua jenis seruling tuan termasuk kos penghantaran. terima kasih.

    email :just_akmal@ymail.com

    ReplyDelete
  111. salam gaban merah, saya brminat untuk mempeljari bermain seruling dan ingin memiliki seruling ..blh tuan mgjar sya dan seruling jenis ape yg sya bleh mainkn... dan tuan jelaskn harga kos kesemuany ter masuk penghatran

    email;amyzaadnan@yahoo.com.my
    armi.shah@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  112. Assalamualaikum, untuk tuan aezat, hamimi dan amyza, maklumat telah di emailkan. Untum amyza, mengajar saya tak berapa pandai, setakat berkongsi maklumat dan cara bermain bolehlah sikit-sikit.

    ReplyDelete
  113. salam .saya nak tanya . kalau nak beli seruling 1set berapa harga dia ?bolehkah saya nak tengok serulingnya ?ada alamat tak ?atau ada kedai ?saya boleh main seruling sikit2 by heart ,bukan by note .saya pernah beli seruling di kedai2 biasa , tapi bunyi nye tak sama .

    email saya di :
    Girlmore_gurlz@yahoo.com

    ReplyDelete
  114. Assalamualaikum, cik jennie, maklumat berkenaan seruling buluh buatan saya telah saya emailkan pada cik. tk

    ReplyDelete
  115. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  116. Dear Tan,
    Well, to play with bamboo flute, we need to know what song that we usually play, hence to lock on that key and from there on we gradually alter our play with the suitable key. However there is a flute that fit almost all; which is the Key C4 Major. This flute will produce the note of C,D,E,F,G,A,B as the base note when respective holes are fully opened (as white keys on the keyboard from middle C),and we can get the Sharp note (#) and Flat (b) by varying the opening of hole sizes (need practice). As I said, for beginner it's quite hard to get these sharps and flats and the breath control need to be controlled accurately. How ever the sound produced will be warm, mellow and melancholic. Since it will play lower notes in lower octaves (from octave 4 to octave no 6), it can be complemented with another flute in Key C5 Major which can play from octave no 5 up to octave no 7. Still another choice is Key D minor which will produce note D,E.F,G,A,A# (which is B flat instead of B). These two flutes I prefer most since the warm sound produced are widely used in eastern folklore song - especially japanese and sunda which are very melancholic... well that is my preference.

    ReplyDelete
  117. saya pon nak panduan asas permaian seruling.email saya fiqkyogy@gmail.com.tqvm

    ReplyDelete
  118. ok shema, saya dah tunaikan. happy tweeting...

    ReplyDelete
  119. bgaimna pula sruling yg bkan dprbuat drpd bluh?bgaimna cra brmainnya?

    ReplyDelete
  120. Cara meniup dan bermainnya adalah sama (setahu sayalah). Yang berbeza cuma fingering nya sahaja - iaitu note yang akan dikeluarkan apabila satu-satu lubang dibuka adalh tidak sama

    ReplyDelete
  121. salam tn,,sy pon minat maen seruling ni..boleh tlg hantar panduan asas bmain seruling ke email sy
    takyahcari@gmail.com

    ReplyDelete
  122. Assalamualaikum Tn Azri, Permintaqan tuan telah saya tunaikan, moga ada manfaatnya.. tq

    ReplyDelete
  123. Makdsud saya Tuan Azrul dari Sg Besi (anak sulong pakcik Abu Bakar), bukan tuan azri.tq

    ReplyDelete
  124. salam , boleh tolong ajar serba sedikit cara meniup seruling ? seruling yang mempunyai kod G F E D . harap dapat tolong yer .

    ReplyDelete
  125. Key dalam seruling buluh ditetapkan untuk memudahkan mengelaskan seruling dengan lagu yang akan biasa dimainkan. sesuatu seruling biasanya sesuai untuk sekumpulan lagu dan sebahagiannya mungkin tidak. sebab itu kita perlukan beberapa key, tak macam flute silver yang mempunyai note lengkap. Untuk mendapatkan note yang kita kehendaki dalam seruling buluh kita kena buat pelarasan pada lubang bunyi dengan membuka penuh atau sebahagian lubang berkenaan - info

    ReplyDelete
  126. Assalamualaikum, Cik zieha, boleh hubungi saya di mjrosman@gmail.com atau 0193827279, sebab saya tak berapa faham maksud cik.. tq

    ReplyDelete
  127. assalamualaikum... saye berminat nak belajar.... boleh saye tau camne nak dapatkan bende nih....

    ReplyDelete
  128. haa.. ni care nak hubungi... saye tak gune phone.... fb sudaa... shabby.s10@gmail.com

    ReplyDelete
  129. Assalamualaikum double, saya dah emailkan penerangan untuk makluman tuan. tq

    ReplyDelete
  130. Assalamualaikum En Gaban Merah, Boleh emailkan panduan untuk beginner bagi yang berminat dgn seruling ni.. ? email saya druck7@gmail.com beserta harga seruling sekali termasuk dgn harga pos?

    ReplyDelete
  131. Assalamualaikum Hazman, saya dah emailkan info berkaitan pada tuan, happy reading...

    ReplyDelete
  132. Assalamualaikum En Gaban Merah, dulu saya bermain flute silver selama beberapa tahun dan sekarang nak cuba seruling buluh. Boleh saya dapatkan maklumat lanjut seperti fingering dan harga seruling tuan?saya berminat untuku beli. email saya tokangah@gmail.com
    terima kasih.

    ReplyDelete
  133. salam en gaban..saye mempunyai seruling tetapi mempunyai tulisan F..berminat untuk bermain tetapi xtahu mcm mana nk main..boleh tolong hantarkan basic cara2 untuk bermain seruling..
    gleen_mfi14@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  134. Assalamualaikum Mr. Gaban Merah, Boleh emailkan panduan untuk beginner bagi yang berminat dgn seruling ni.. ? email saya e.ryiesto@gmail.com beserta harga seruling sekali termasuk dgn harga pos? terima kasih

    ReplyDelete
  135. assalamualaikum tuan hamba...sye sha dri selangor..sye berminat untuk menbeli 3 jenis seruling yg berbeza..jdi cam mne sye leh dpatkn dri tuan hamba...
    beh_batek@yahoo.com
    fon 017-6695158
    016-2623719
    terima kasih tuan hamba
    asalamualaikum.......

    ReplyDelete
  136. Assalamualaikum, untuk gleen, ppsppa dan shaari, maklumat seruling telah saya emailakn pada tuan semua moga dapat membantu. tq

    ReplyDelete
  137. Assalamualaikum,saya tak tahu tentang semua berkaitan dgn seruling tapi saya berminat nak belajar. Harap boleh bantu. TerimaKasih

    Email :syuhadahazri@yahoo.com

    ReplyDelete
  138. boleh email kan sy cara main seruling..minat sgt2 tp xtau main..
    email:mabong_dynamite@yahoo.com

    ReplyDelete
  139. Saya juga seperti orang lain... sangat2 berminat dengan seruling... boleh en terangkan perbezaan seruling buluh dengan flute silver.. yang mana lebih mudah untuk dikendalikan dan lebih sedap bunyinya.. mungkin boleh nyatakan perbezaan haraganya dan adakah cara permainan nya sama??
    saya juga ingin mendapatkan panduan asas cara bermain seruling ini... kalau x keberatan..

    kuntum171@gmail.com

    ReplyDelete
  140. Assalamualaikum, untuk tuan ajit_171, farid dan syuhadah, hajat anda semua telah saya penuhi setakat termampu. mohon maaf kalau tersilap. tk

    ReplyDelete
  141. salam
    tuan punya blog masih mpunyai stok seruling ini?

    ReplyDelete
  142. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya berminat nak main seruling. Seruling apa yg selalu digunakan utk main sesebuah lagu? (yg biasa org pakai) Terima kasih.

    ReplyDelete
  143. Assalamualaikum, untuk tuan Jango - masih ada stok, kalau tak ada saya kena buat lah. utk tuan zick, kalau tak pernah tiup saya cadangkan Key G. Tapi yang paling saya suka ialah Key C sebab bunyi dia mendayu dan melancholic. Untuk penerangan lanjut email saya di mjrosman@gmail.com atau call 0193827279. tq

    ReplyDelete
  144. Assalamualaikum...saya pun berminat sangat dengan seruling ni, dah ade seruling yang mempunyai 7 lubang tapi belum tahu cara nak bermainnya. Boleh encik berikan tunjuk ajar bagaimana nak memainkannya. E-mail saya : aremeirtz_10@yahoo.com. Terima Kasih

    ReplyDelete
  145. Nak kongsi dalam forum ni:
    http://www.youtube.com/user/hjyassin#p/u
    http://www.youtube.com/user/chauhanify#p/u
    http://www.youtube.com/watch?v=3VND72NJv6w&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=0fP4MQhnqU8&feature=related
    http://www.youtube.com/results?search_query=seruling2&aq=f

    ReplyDelete
  146. Assalamualaikum Rosli, terima kasih kerana berkongsi maklumat. Sites yang bagus untuk belajar secara on-line. tq

    ReplyDelete
  147. Wa'alaikum salam, En. Gaban Merah; saya upload persembahan pertama saya, Raya Puasa tahun lepas hasil tunjuk ajar drp tuan : (seruling Cina - RM10.00, Key G); untuk rakan-rakan forum, yang penting hati mahu tekad belajar dan cuba buat persembahan > hasilnya dapat motivasi untuk memperkemaskan tiupan. Ada kala tiup tak bunyi dan sumbang kerana jari-jemari terketar-ketar. Tapi saya adjust lagak selamba. Fail terlalu besar, hampir 1 GB, saya convert 3gp (gambar kurang jelas) = +_ 16.27MB. Lihat :
    http://www.youtube.com/watch?v=2Y7ERUq_wko

    ReplyDelete
  148. Assalamualaikum AdamHawa. Hajat Tuan telah saya tunaikan, Moga dapat membantu. tq

    ReplyDelete
  149. Assalammualaikum tuan .. boleh tuan emailkan pada saya pic2 seruling serta harganya termasuk kos penghantaran & jika tidak keberatan boleh tuan emailkan saya juga panduan asas utk bermain seruling .. tuan ada menjual seruling dari buluh hitam macam Zhudi ..

    email : tengkufaisal87@gmail.com

    ReplyDelete
  150. assalamualaikum. ;)
    en.gaban merah saya berminat untuk beli. tapi saya baru nak belajar. ;) emel saya dida_za@yahoo.com terima kasih. ;)

    ReplyDelete
  151. Assalamualaikum, Tuan faisal dan Aidah, hajat anda telah saya tunaikan, Moga ada manfaatnya. tq

    ReplyDelete
  152. Assalamualaikum semua, Saja nak kongsi pendapat. Ada rakan email bertanya, kenapa saya punya seruling Arab tiup dari tepi( Traverse flute) macam seruling lain dan tak sama macam NEY yang kat Mesir tu yang ditiup dari depan? Pada pandangan saya, saya buat begitu ialah untuk memudahkan meniup dan mengeluarkan bunyi. Saya juga ada membuat seruling Jepun Shakuhachi dengan ditiup dari tepi juga - kerana dikehendakai oleh customer saya. Tambahan pula kalau anda maklum, shakuhachi saya tidak menggunakan Utaguchi (tempat tiup)sebagaimana Shakuhachi yang asal. Malah shakuhachi saya menggunakan utaguchi dari Quena (seruling Andes - South American) kerana ianya lebih nudah ditiup. Yang penting disini adalah kedudukan lubang-lubang yang telah di preset untuk menghasilkan note muzik yang dinginkan. Sekiranya anda inginkan design yang berlainan, sila nyatakan pada saya sewaktu tempahan dibuat. Semoga dapat membantu. Assalamualaikum.

    Jadi dalam design seruling saya yang

    ReplyDelete
  153. hello gaban merah
    . . .nk tnya ni

    ada buat seruling key F x ??
    seruling yg awk buat ni, mcam seruling chinese (DIZI) ek ??
    boleh beri basic notes utk cara2 brmain seruling ni ??
    saya tinggal kt miri, s'wak. . .so brapa hrga penghntaran seruling ni ??

    jawab mlalui email saya yg ni :
    czelo_chikashi@rocketmail.com

    ReplyDelete
  154. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  155. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  156. assalamualaikum.. sy x penah
    main seruling tp berminat nk belajar..sy nk tau lbh lanjut lg tentang seruling utk org yg baru belajar mcm sy..tlg email ke abd.jamal87@gmail.com. tima kasih

    ReplyDelete
  157. Assalamualaikum,

    Sebagai makluman, saya telah berjaya membuat seruling buluh Bali / Java yang digunakan dalam muzik Gamelan. Seruling yang telah dihasilkan adalah seruling Skala Pelog (Pelog Scale) dengan Key C#, Key E, Key F dan Key A#. Saya akan uploadkan dalam blog saya sedikit masa lagi . tq

    ReplyDelete
  158. Assalamualaikum, untuk norhafis, saya ada membuat seruling Key F Major dan Key F Minor. Juga saya ada membuat Seruling Key F Pelog (seruling Bali untuk muzik Gamelan). Hajat tuan norhafis dan dakwathitam telah saya tunaikan. Semoga ada manfaatnya. tq

    ReplyDelete
  159. salam. seruling metal ada stok x?
    harga berapa?
    selain flute, sy sedang mencari instrument clarinet. Kalau tuan ada kawan2 yang menjual clarinet tolong email saya.terima kasih.

    hafizulhakim17@yahoo.com

    ReplyDelete
  160. salam..hari tu saya dah beli flute g kat abg..saya nak beli yang bunyi tinggi ckit..nak minta cadangan abg la..flute ape yang sesuai..

    ReplyDelete
  161. Salam... sy pun berminat untuk main seruling..
    boleh tlg post kn note n harga ntuk jenis2 seruling yg tuan jual x?
    ni email nye..
    amjad.ultra@gmail.com

    ReplyDelete
  162. Assalamualaikum, Utk tuan hafizul, jijo dan amjad hajat tuan saya dah tunaikan. harap dapat membantu. Untuk tuan jijo, sebenarnya Key G tu boleh pergi tinggi lagi dengan kuatkan tiupan. Sekarang ni Key G tu ialah G major dan boleh mainkan note G4,A4, B4, c5, d5, e5, f#5, g5,a5, b5, c6,d6,e6,f#6, g6,a6,b6. Bermakna nada tinggi di oktave 5 boleh diperolehi dengan meniup note G (semua lubang ditutup) dengan tiupan 2xkekuatan. Kalau dengan semual lubang ditutup dan ditiup dengan 3xkekuatan tiupan, note G oktave ke6 akan dihasilkan. Semua seruling buluh buatan saya di rekabentuk untuk memainkan key di oktave ke 4 dan boleh menjangkau ke 2.5 oktave ke atas dengan 2x atau 3 x kekuatan tiupan.

    Bagaimanapun kalau tuan jijo nak base not dia lebih tinggi dari Key G, tuan boleh menggunakan Key A atau Key B (paling tinggi). Kedua dua seruling ini juga boleh ditiup sehingga 2.5 oktave ke atas dan suaranya akan libih tinggi dari Key G tadi. tq

    ReplyDelete
  163. Asaslamualaikum,

    Berikut adalah maklumat yang ditanyakan dari seorang rakan kita dari Kuching berkenaan seruling Cina DIZI yang telah dibelinya:

    Cara membuat seruling ni bergantung kepada pembuatnya. Biasaya DIZI ni dah disetkan untuk memainkan lagu Cina (pandangan saya sahaja), macam saya punya seruling Arab lah, dah disetkan untuk mainkan lagu arab. Ini bukanlah bermakna seruling lain tak boleh bermain lagu arab. Sebagai Contoh, seruling Key C saya akan mengeluarkan bunyi note (dari hujung bawah) C,D,E,F,G,A,B. pada kekuatan tiupan biasa (base octave - 4) dan Seruling arab saya pula boleh mengeluarkan bunyi note (dari hujung bawah) E, F, G#, A, B, c, d# pada kekuatan tiupan biasa (base octave - 4). Jadi untuk melagukan lagu arab sebagaimana seruling arab saya, jika menggunakan seruling Key C saya, maka tuan kena buka (dari bawah) lubang 2 untuk E, lubang 3 untuk F, Lubang 5 SEBAHAGIAN untuk G# atau A Flat, lubang 5 untuk A, lubang 6 untuk B san tutup semua lubang dan tiup 2 x kuat untuk c5 - c octave 5 (kalau tutup semua dan tiup perlahan akan dapat note C4 - satu octave kebawah), dan lubang 2 SEBAHAGIAN untuk d# / e flat (octave 5).

    Jadi tuan nampak tak seruling Key C Major saya boleh memainkan lagu arab juaga TAPI, ada lubang yang perlu dibuka SEBAHAGIAN sahaja. Keadaaan ini akan menyukarkan peniup jika mereka BELUM mahir membuka SEBAHAGIAN dari lubang-lubang. Untuk itu saya design seruling arab yang mana untuk mendapatkan irama arab tadi tuan hanya perlu buka PENUH lubang-lubang berkenaan. Keadaan ini adalah sama dengan seruling saya yang lain samada, Bansuri India (Raga Hindola dan Raga Shiva Ranjani - Kedua-duanya Key D#), Seruling Jepun Shakuhaci (Key D minor pentatonic), dan serulinga Jawa/ Bali Pelog (Key C#, Key E dan Key A#/ B Flat Pelog)

    - Selamat mencuba

    ReplyDelete
  164. salam..sye brminat nk beli seruling,sye nk blaja seruling yg bunyi mndayu..bleh x syor kn kpd sye dan brape harga sekali kos penghantaran.. a.ehsan91@gmail.com...klu bleh sertakn tips dn cre brmain seruling ye....tq

    ReplyDelete
  165. Assalamualaikum ehsan. Maklumat telah saya emailkan. semoga bermanafaat. tq

    ReplyDelete
  166. As salam...
    saya berminat bermain seruling ni...
    boleh hntar ke email saya..
    s0ff_one_qadah87@yahoo.com

    dan boleh saya tahu...berapa harga seruling ni dan harga sekali pos...saya tinggal di kedah.. terima kasih

    ReplyDelete
  167. Assalamualaikum, untuk encik Safwan maklumat yang diperlukan telah saya emailkan.s semoga bermanfaat. tq

    ReplyDelete
  168. Assalamualaikum,encik sye(shah) brminat untuk bermain serulin,ttp sye bru hendak belajar bermain, boleh encik tnjuk ajar dan sye jugak berminat untuk membeli seruling...dan pemiliham seruling yg sesuai dgn sye...

    Emil sye= Gokeyy_rez89@yahoo.com

    ReplyDelete
  169. Assalamualaikum,

    Tuan Sha. hajat tuan telah saya tunaikan.moga bermanfaat. tq

    ReplyDelete
  170. Assalamualaikum, berikut adalah email saya kepada seorang penggemar irama India yang saya paparkan untuk dikongsi bersama:

    Untuk memainkan irama india saya cadangkan Key C4 Major berbandaing Key D4 Major . dan Key G4 Major is good for beginner. In fact Key C4 Major adalah Bansuri Bhilaval Raga dan lebih bersifat universal. Cuma untuk memainkan irama india menggunakan Key C4 Major, tuan perlu mengetahui lubang mana yanag perlu dibuka penuh dan lubang mana yang perlu dibuka sebahagian. Sebagaimana biasa, Key C4 Major adalah panjangnya 62 cm dan perlukan kawalan nafas yang betul.

    Sebagai contoh; Irama Bansuri Raga Hindola dan Bansuri Raga Shiva Ranjani boleh dimainkan dengan menggunakan Key C4 Major. Cuma tuan kena tahu lubang mana yang perlu dibuka penuh dan yang mana dibuka sebahagian sahaja. Oleh sebab itu, untuk lebih memudahkan, saya telah membuat seruling Bansuri Raga Hindola dan Bansuri Raga Shiva Ranjani yang telah disetkan untuk memainkan note tersebut (yang biasanya digunakan dalam lagu India). Tuan boleh rujuk di link tersebut untuk kedua-dua seruling tersebut:

    http://gabanmerah.blogspot.com/p/bansuri-raga-hindola.html

    http://gabanmerah.blogspot.com/p/bansuri-raga-shiva-ranjani.html

    ReplyDelete
  171. salam tuan gaban merah..
    saya berminat dengan seruling tuan
    saya telah beli 2 jenis seruling sebelum ini iaitu key F dan G..bagaimanapun saya perlukan lagi panduan dan tunjuk ajar drpd tuan..bolehkah emeilkan kepada saya panduan tersebut?
    ijay_90@yahoo.co.uk
    tuan ada contoh2 skor lagu skali kah?saya x pasti dimana mahu belajar lagu2 seruling ini..sekian

    ReplyDelete
  172. Salam tuan.. saya berminat dengan seruling tuan.. boleh tuan emailkan tentang seruling yang tuan buat, dan panduan asas? Ni email saya.. giant.1989@yahoo.com
    InsyaAllah, saya dah ada panduan, saya akan beli seruling buatan tuan... syukran...

    ReplyDelete
  173. Assalamualaikum, ryza dan giant , hajat anda telah saya tunaikan. semoga dapat membantu.. tq

    ReplyDelete
  174. salam..tuan
    sy tak tahu pulak ada byk jenis seruling..tapi saya nak seruling yang beginner boleh dan mudah main...
    berapa harga?
    susah tak nak tiup?
    nurdin_sopee@yahoo.com
    Terima kasih byk2:)
    contoh lagu : mohar cover,syurga cinta soundtrack

    ReplyDelete
  175. Assalamualaikum,
    Tuan Eden, saya dah emailkan maklumat kepada tuan semoga dapat membantu. Untuk beginner elok pakai Key Major dahulu. To start with Key G atau Key F kalau nak sedap lagi Key C. Cadangan sahaja..

    ReplyDelete
  176. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  177. Salam, saya berminat untuk bermain seruling, harap dapat beri tunjuk ajar..saya juga ingin membeli seruling Key C, harap saudara dapat emailkan harga untuk seruling key C + bayaran pos..dan bersama sedikit panduan tentang notes dan teknik2 bermain untuk beginner..Terima Kasih :) Ini email saya

    shiddeq@gmail.com

    ReplyDelete
  178. Assalamualaikum,
    Tuan Sidek, hajat tuan telah saya penuhi. semoga dapat membantu. tq

    ReplyDelete
  179. Salam dan Selamat Hari Raya Aidilfitri......
    Saya berminat untuk memiliki kesemua set seruling yang tuan ada. Boleh e-mailkan (break down) harga untuk setiap seruling,kos penghantaran, serta panduan bermain seruling. Terima kasih.

    o.rosyam@gmail.com

    ReplyDelete
  180. Assalamualaikum, Tuan rosyam, semua maklumat yang diperlukan telah saya emailkan pada tuan. Semoga dapat membantu. Semua set seruling tu maksudnya macamana? Saya ada banyak set, Set Key Major Scale ada 7 batang, Set Pelog Scale ada 3 batang, Set Arab Scale ada satu batang, Set Shakuhachi ada 3 batang.. sila rujuk pada bahagian tempahan untuk kesemua jenis set yang boleh dibuat. Penerangan ringkas bagi setiap set juga ada dalam bahagian (tab) di atas muka ini. tq

    ReplyDelete
  181. Salam tuan gaban merah, saya berminat untuk mempelajari cara bermain seruling ini. bolehkan tuan menghantar panduan cara bermain seruling ke e-mail saya? insyaAllah dalam masa terdekat juga saya ingin membeli satu jenis seruling dari pihak tuan.

    -bear-

    ayipbear@yahoo.com

    ReplyDelete
  182. salam en.gaban..sy pun nk beli seruling nk blajo tiup..lokasi sy di permaisuri cheras..

    ReplyDelete
  183. sy nak cuba belajar main seruling boleh tolong cadangkan seruling mana yang sesuai untuk orang yang pertama kali untuk belajar bermain seruling dan tolong berikan panduan cara2 untuk bermain seruling...ini email sy rozaidi.zaid@yahoo.com

    ReplyDelete
  184. Assalamualaikum, untuk alif, abang uda hajat tuan telah saya penuhi. semoga ada manfaatnya. untuk atok_rock saya tinggl di salak tinggi, sepang, dekat dengan Nilai, negeri Sembilan. Kerja di Wangsa Maju.
    Saya cadangkan tuan mulakan dengan Key G dahulu. Key C yang paling sedap bunyinya sebab suaranya lebih mendayu ("mellow") dan kalau tiup waktu malam sunyi memang jauh suaranya pergi.Key yang tinggi (Key A - Key F)bunyi nya agak nyaring dan lebih mudah dikawal untuk peringkat permulaan.. Rule of tumb - Higher Key ( A - F) easy to control, high pitch, Lower Key (C - E) low pitch and mellower.. tq

    ReplyDelete
  185. Saya paparkan email kepada seorang yang berminat untuk mengetahui perihal seruling buluh untuk dikongsi bersama. Semoga ada manfaatnya kepada kita semua....

    Dear sir,

    Scale means a combination of base notes (7 notes) that form an octave. There are a lot of number of scales, among others are Major, Minor, Pentatonic, Arabic, Pelog..... and the list goes on.
    Key means the lowest note a flute can play- so Key C means the flute can play note C as the lowest note when all holes are closed.

    Hence Key C Major means the flute can play the lowest note (lowest pitch) - Note C and for this Major Scale in C the combination of notes to form C Major are C D, E, F G A B as the base notes in 4th octave. The lowest C notes in this octave will be denoted as C4 or a.k.a note C in octave 4. If the first hole from the end flute will give note D4, then E4.. and so on. The notes are getting higher in pitch as you go up to the last hole which is the nearest hole to the embouchure hole (the hole that you blow toproduce the sound). This last hole will give you note B4. C4 also known as Middle C as this note will be played if you press the center/middle of piano (white key). For info, the left most key of the piano will play octave no 0 and it goes up in 7 notes each interval to form the octave. When it reach the middle of the piano, the note will be C (middle C) in the 4th octave.

    For another example, consider the Key G4 Major, The lowest note it will play is note G in octave no 4 thus G4. The combination of notes from the lowest (the key) is G4, A4 B4 c5 (note c in 5th octave - 7 notes higher than C4 in pitch) d5 e5 f#5 (f sharp in octave no 5)

    So from these two examples, Key G4 flute can play 5 notes higher that Key C4. Now the trick is, if you want to have lower notes in your song, then chose Key C4, if you want it to play higher notes, chose Key G4. Event if you want it to be much higher, then chose Key B4 instead. The lower the notes will give you warmer and mellower sound while higher notes will give you sharper and high in pitch

    ReplyDelete
  186. Salam.
    Saya Akhmal Hakim,
    Saya tidak pandai bermain seruling, tapi saya berminat dengan seruling cina yang dapat menghasilkan muzik seruling seperti yang dimainkan dalam filem-filem kungfu atau filem-filem klasik cina.. Jadi, adakah saya dapat memperoleh seruling seperti ini melalui tuan?

    ReplyDelete
  187. Assalamualaikum tuan akhmal. Saya tidak membuat seruling cina (Dizi). Namun jika tuan tahu nama ote yang akan dimainkan oleh setiap lubang pada seruling tersebut, InsyaAllah saya boleh membuatnya... boleh berikan email untuk dihubungi? tq

    ReplyDelete
  188. Salam tuan Gaban Merah... Saya berminat dengan seruling ni... Kalau tidak keberatan tolong emailkan kepada saya... Untuk semua yang berkaitan... fairlady350z_dk@yahoo.com.. Terima kasih...

    ReplyDelete
  189. Salam tuan Gaban Merah.. saya juga berminat utk mempelajari seni musik seruling.. Jd saya mohon pada tuan utk emailkan kepada saya asas panduan utk bermain seruling dan key seruling bersama rajahnya.. fakhrullah2001@yahoo.com.. terima kaseh tuan..

    ReplyDelete
  190. Assalamualaikum tuan Jazz dan Professor, hajat tuan telah saya penuhi. Semoga ada manfaatnya.. tq

    ReplyDelete
  191. Assalamualaikum saya berminat nk berlajar. tapi saya x pernah ade basic pasal seruling ni. ape2 key tu semua says x paham jugak
    sudi ke cik gaban merah ajar saya? hihihi

    ni email saya

    angeluz_sereng@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  192. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  193. hi encik / Gaban Merah...saya memang berminat sangat dgn ni seruling..boleh tak encik bagi note2 atau panduan asas utk bermain seruling..

    email saya : mangashoujo28@yahoo.com

    ReplyDelete
  194. Assalamualaikum, Saya berminat nak belajar cara meniup seruling buluh ni...baru beli seruling tadi kod C..masalah dia, saya tak tau mcm mana nak meniupnya..bila tiup bunyik tak keluar...saya mohan jasa baik tuan untuk emailkan kepada saya manual belajar seruling ini.. terima kasih :)

    email :Biarlahrahsia88@gmail.com

    ReplyDelete
  195. salam tuan.saya berminat untuk membeli seruling kod C.harap tuan sudi email kepada saya harga dan panduan asas meniup seruling.saya baru nak belajar

    zuhasnan@gmail.com

    ReplyDelete
  196. salam tuan..sya berminat bermain seruling.harap tuan dapat membantu.ni email saya:

    allah.sophy@gmail.com

    ReplyDelete